رایانه و عیوب آن
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

رایانه‌ها یكی از الزامات اصلی برای هوشمندسازی مدارس هستند. در صورت خرابی و یا از كار افتادن رایانه‌ها ممكن است در فرآیند ارائه هوشمند دروس اختلالی ایجاد شود.

 

 در صورتی‌كه رایانه به صورت كلی توسط یك پیمانكار و یا شركت بیرونی گارانتی نشده باشد. ممكن است تمایل داشته باشید در مراحل اولیه، رایانه را بررسی نموده و در صورت امكان عیب آنرا  با آموزش تعمیر کامپیوتر برطرف سازید.

 

 

 

خرابی رایانه دلایل متفاوتی دارد كه تمامی آن ها حل ناشدنی نیستند. گاهی اوقات با یك دستكاری ساده كه چند دقیقه هم بیشتر طول نمی كشد و خرجی هم ندارد می‌توان رایانه را تعمیر كرد.

 

 در بعضی موارد هم نیاز است تا مبلغ كمی برای قطعات جایگزین هزینه كنیم و با صرف یكی دو ساعت وقت می‌توان رایانه را دوباره به روز های خوبش بازگرداند.

 

 در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد كهچگونه با رایج‌ترین مشكلات رایانه‌ای روبه رو شده و آن ها را برطرف كنید .

 

 

 

خنك‌سازی

 

 

 

برای اینكه یك رایانه یا لپ تاپ به خوبی كار كند ؛ باید تمامی محتویات و قطعات درونی آن ها خنك نگه داشته شود كه این كار توسط فن ها و سیستم تهویه هوای آن ها صورت می گیرد . اگر فن های سیستم شما پر سرو صدا كار می كنند ،نشانه نقص در عملكرد آن ها است و اگر رایانه شما چند دقیقه پس از روشن شدن خاموش می شود ، به دلیل گرمای زیاد درون سیستم  است كه به دنبال نا كارآمد شدن فن ها اتفاق می افتد . حالا برویم برای معاینه ! رایانه را از برق بكشید ، در كیس را باز كنید و تمامی فن ها و پره های آن ها را چك كنید كه تمییز و سالم باشند .

 

اگر درون آن ها گرد و غبار جمع شده آن را تمییز كنید و سپس سیستم را دوباره به برق وصل كنید و گردش تمامی فن ها را چك كنید . اگر بعضی كارنمی كنند شاید اشكال در كابل برق باشد پس دوباره  رایانه را  خاموش كنید و كابل ها را سفت كنید . اگر پس از انجام این كار باز هم مشكل حل نشد نیاز به تعویض و جا به جایی فن ها دارید . فن های 8 cm و 12 cm كمتر از 10 پوند (14 هزار تومان) در بازار موجود اند . معمولا فن های جدید با آداپتور هایی عرضه می شوند كه قابلیت تبدیل و تنظیم برق را دارند .

 

 

 

CPU

 

 

 

پردازشگر رایانه (CPU) با یك خنك كننده و فن احاطه شده است. زمانی كه دمای یك پردازشگر خیلی بالا برود باعث می شود كه سرعت سیستم بسیار كاهش بیابد. اگر فن پردازشگر از كار بیافتد، باید كل مجموعه خنك‌كننده تعویض و جایگزین شود . چرا كه فن و خنك كننده به همدیگر متصل می‌باشند . چك كردن اینكه فن پردازشگر به درستی كار می كند یا دچار نقص شده است كار آسانی می‌باشد. كافی است تا فقط نگاهی به آن بیندازید تا از چرخش آن مطمئن شوید . اما اگر فن به درستی نمی چرخد بلافاصله رایانه را از برق بكشید و مجموعه فن و خنك كننده را تعویض كنید .

 

 

 

قیمت CPU cooler ها در حدود 10 تا 50 پوند (14 تا 70 هزار تومان) است و نصب آن كمی قلق دارد اما مشكل نیست. پردازشگر های مختلف از cooler هایی با طرح ها و مدل های مختلف استفاده می‌كنند. چرا كه چیپ های مختلف به روشهای متفاوتی به مادربورد نصب شده اند . بنابراین دانستن مدل دقیق یك پردازشگر ، پیش از خرید جایگزین جدید ، بسیار مهم است . این موضوع هم به آسانی قابل حل است. شماره مدل پردازشگر ر روی آن درج شده است .

 

 

 

 هارد دیسك

 

 

 

نقص در هارد دیسكی كه ممكن است حاوی اطلاعات و مدارك شخصی شما باشد نیز بسیار ناراحت كننده است . اگر به روند عملكرد هارد دیسك خود شك كردید ، رایانه خود را restart كنید . اگر نقصی در عملكرد دیسك وجود داشته باشد با پیغام های خطایی مثل " عدم شناسایی سیستم عامل"   یا  "سیستم عامل گمشده" و یا "عدم شناسایی رابط بوت كننده " مواجه می شوید . هارد دیسكی كه دچار مشكل شده است ، به ندرت علامتی از خود نشان می دهد .

 

هرچند ممكن است منجر به آسیب دیدن فایل ها و صدمه دیدن سیستم شود . البته گاهی اوقات نیز تولید سرو صداهایی از سوی هارد دیسك نیز نشانه ایجاد اختلال در عملكرد آن است .

 

به هر حال اگر آموزش تعمیرات هارد را دیده باشیم احتیاج به دنبال نقص نیاز به جابه جایی و تعویض درایو داریم كه كار آسانی است .

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: